הכיני את רחמך לילד: 13 המלצות לשימור רמת הפוריות שלך היום כדי להיכנס להיריון בעתיד!

חושבת להיכנס להריון בשלב מאוחר יותר בחייך? כדי שגופך יעניק לעובר בית חם ובריא למשך תשעה חודשים, עלייך להתחיל לנקוט עוד היום בצעדים שישמרו על גופך במצב אופטימאלי להיריון.

הכנת מערכת הרבייה שלך לקראת הרצון להיכנס להיריון ביום מן הימים עלולה להיתפס כצעד מעט מוזר. למה לחשוב עכשיו על משהו שתרצי בעוד כמה חודשים או אפילו שנים? יכול להיות שבשלב זה של חייך, את לא בדיוק נמצאת במקום של גידול ילדים: את מאושרת בעבודה ואפילו בוחרת להישאר במשרד שעות נוספות, את נהנית מטיולים ספונטניים גם באמצע הלילה ועוד לא מצאת את הגבר שישלים את המטען הגנטי שלך כדי להביא לעולם ילדים מושלמים. גם אם את במצב הזה, כדאי לשמור על גופך בהווה למען העתיד, במיוחד אם תרצי להביא ילדים לעולם גם מעל גיל ארבעים.

יכול להיות שאת נתקלת בספרים, כתבות וככל הנראה גם באמירות מלחיצות מצד המשפחה המדגישים את העובדה שרמת הפוריות שלך צונחת מדי שנה. הנתון הזה אכן מעט מלחיץ. נשים נמצאות בשיא פוריותן בשנות העשרים לחייהן, וכאשר הן מגיעות לגיל 35, הסיכוי לאי פוריות מגיע ל-22%. רגע, לפני שאת נתקפת פאניקה ומתחילה לחפש באינטרנט איך מקפיאים ביציות, כדאי שתדעי שהשעון הביולוגי אצל כל אישה הוא שונה. יש נשים שיחוו היריון קל בגיל 40, בזמן שאחרות יחוו בעיות כבר בגילאי ה-20. אם את מעוניינת להכינס להיריון תוך 5 שנים, עקבי אחר 13 ההמלצות הבאות. מאחר ולא ניתן לעצור את השעון הביולוגי ואת הגיל המתפקד כגורם המשפיע על רמת הפוריות, ישנם שינויים באורח חייך שיוכלו להגדיל את הסיכויים שלך להיכנס להיריון ביתר קלות בעתיד, העיקר שתתחילי לשנות כבר מהיום.

1. השיגי מידע מהרופא שלך

כדי לשמר את מצב גופך להיריון, חשוב לשמור ולוודא שמצבך הבריאותי והגופני תקין. בקשי מהרופא שלך לעבור בדיקות הקשורות לבריאות הפריון, למשל סכרת, תסמונת השחלות הפוליציסטיות או אנדומטריוזיס. עברי אבחון למחלות מין וקבלי טיפול במידת הצורך, תכנני תפריט המבוסס על תזונה נכונה ותכנית אימונים לשמירה על כושר גופני. במידה ועברת את גיל 35 ואת תוהה אם אפשר לדחות את הכניסה להיריון בעוד כמה שנים, התייעצי עם הרופא לגבי בדיקת מלאי הביציות שלך.

כל הנשים נולדות עם מספר ביציות זהה ומאבדות אותן בהתאם לרמת הפוריות שלהן במהלך חייהן. בערך עשור לפני גיל המעבר, רמת הפוריות צונחת משמעותית. עם זאת, ניתן לעבור בדיקות פוריות שיכולות לבשר על כמות הביציות הנותרות ולפעול להיריון בהתאם. הבדיקות האידיאליות הן אולטרסאונד אשר מונה את מספר הזקיקים הקיימים בשחלות שלך ובדיקת דם שמטרתה לבדוק את רמת ההורמונים שלך בזמנים ספציפיים במחזור החודשי. הבדיקות בשילוב שינוי באורח חיים יספקו לך תמונה מדויקת לגבי רמת הפוריות שלך, כך שתוכלי להחליט האם להקשיב לשעון הביולוגי שלך המתקתק בעוצמה ולהקדים את מועד הכניסה להיריון במספר שנים.

2. הקפידי על היגיינת פה ושיניים

ישנם מחקרים שגילו קשר בין צחצוח שיניים לבין מידת הפוריות אצל נשים. במחקר אשר עסק בנשים הזקוקות לטיפולי פוריות, נמצא כי רמות הדימום והזיהומים בחניכיים שלהם היו גבוהות מהרגיל מאשר אצל נשים שנכנסו להריון באופן טבעי. חשוב להקפיד על צחצוח שיניים מדי יום ולעבור ניקוי ובדיקות שוטפות אצל רופא שיניים מדי חצי שנה. כדי לשמור על היגיינת הפה והשיניים ברמה הגבוהה ביותר, מומלץ להימנע מעישון ומאכילה יומיומית של דברי מזון ושתיה מתוקים.

3. שמרי על קיום יחסי מין בטוחים

נכון שאין ממש קשר בין קונדום לרצון להיכנס להיריון, אולם קיום יחסי מין בטוחים מהווה גורם קריטי בעתיד הפוריות שלך. במידה וחלית במחלות מין כמו זיבה או כלמידיה – שיכולות "לחיות" אצלך בגוף ללא תסמינים – ולא קיבלת טיפול מתאים, את עלולה לסבול ממחלה חמורה של דלקת באגן אשר גורמת לצלקות בחצוצורות וכתוצאה מכך לאי פוריות. לכן, רצוי לעבור בדיקה לאיתור מחלות מין באופן קבוע ולוודא שגם בני זוגך ליחסי המין נבדקים בהתאם.

4. תכבי את הסיגריה לתמיד

שעורי התחלואה הגבוהים לסבול מסרטן ריאות וסרטן השד עקב עישון סיגריות לא גרמו לך לזרוק את החפיסה לפח? תקראי את זה: לפי האגודה האמריקנית לרפואת פוריות, עישון נקשר ל-13% ממקרי אי הפוריות, והמסקנה היא שטבק מסוכן לפוריות שלך. טבק גורם לירידה מהירה יותר בכמות הביציות הטבעית שלך, הוא מעלה את הסיכון להפלה ולהיריון מחוץ לרחם – מצב מסוכן בו הביצית משתרשת בחצוצרה או בשחלות במקום ברחם אשר עלול לגרום להאצה גיל הבלות (הקדמת התופעות עד 4 שנים בהשוואה לנשים שאינן מעשנות). עדיין לא השתכנעת? שימי לב – אם תזדקקי לטיפולי הפריה חוץ גופית, עישון פוגע משמעותית בתהליך ומוריד את סיכויי ההצלחה ב-34%. אבל יש גם חדשות טובות; מהרגע שתחליטי להפסיק לעשן, רמת הפוריות שלך תחזור לרמה הטבעית תוך שנה. אם את כבר בעניין, כדאי לגייס גם את הסובבים אותך להפסיק לעשן. לפי מחקר בנושא השפעות הטבק נמצא כי נשים אשר נחשפו לעישון פאסיבי במשך 6 שעות ויותר ביום, חוו קושי להיכנס להיריון בשיעור של 36% לעומת נשים אחרות.

5. קחי וויטמינים באופן קבוע

נשים הנמצאות בטווח גיל הפוריות צריכות ליטול מולטי ויטמינים המכילים חומצה פולית, גם אם אינן מעוניינות להיכנס להיריון. החומצה הפולית משפרת את הפוריות, מספקת גירוי בריא לשחלות ומעניקה לעובר חלבונים חיוניים להישרדותו. במחקר שנערך בנושא נמצא כי נשים שנטלו תוספי ברזל הראו סבירות נמוכה של 40% לסבול מבעיות פוריות. לכן, מומלץ ליצור הרגל וליטול ויטמינים המכילים לפחות 40 מיליגרם ברזל ו-400 מיקרוגרם חומצה פולית מדי יום.

6. תשני את רשימת המכולת שלך

מחקר אשר עסק בהרגלי תזונה שוכלל למעלה מ-18,000 נשים המנסות להיכנס להיריון מצא קשר מדהים בין מזון לפוריות. הנה ארבעה כללים לתזונה נכונה כדי לשפר את הסיכוי להיכנס להיריון: א. לבחור פחמימות משביעות התורמות לעיכול איטי כמו ירקות ודגנים מלאים, לעומת פחמימות מעובדות כמו אורז ולחם לבן. ב. להוריד מהתפריט שומן טראנס. ג. להעדיף מזונות עם שומן רווי לעומת שומן לא רווי. ד. לקבל את מנת החלבון העיקרית ממזונות מהצומח לעומת מבעלי חיים.

תפריט מסוג זה המבוסס על ערך גליקמי נמוך שומר על רמת סוכר יציבה בדם וידוע כמונע סכרת וכמשפר את בריאות הלב וכלי הדם. בנוסף, הוא יכול להשפיע משמעותית על הפוריות שלך. כאשר אוכלים מזונות עתירי סוכר כמו פחמימות רגילות, הגוף מייצר מידה מוגברת של אינסולים וגורם לכמות גבוהה של טסטוסטרון במערכות הגוף, ועם הזמן לחדור גם לפעילות הביוץ שלך. בנוסף, רמות הגלוקוז והאינסולין בדם מושפעות מסוגים שונים של שומנים וחלבונים, לכן יש לשנות את הרגלי האכילה, להוסיף פירות וירקות ולהחליף את הבשר האדום והדגים בסוגי אגוזים, ביצים וסוגי שעועית בכל הזדמנות שיש.

7. שמרי על משקל תקין

טווח המשקל התקין לפוריות נע בין מדד BMI 20 ל-24. לפי האגודה האמריקנית לרפואת הפוריות, כ-12% ממקרי אי הפוריות נגרמים מבעיות משקל ומתחלקות בין בעיות עקב השמנה לבין בעיות של תת משקל. משקל גבוה מדי עלול להוביל לווסת בלתי סדירה ולהפרעות בביוץ. משקל נמוך מדי עלול להפסיק את הביוץ שלך לחלוטין מאחר ושומן הגוף משמש כגורם לגירוי ההורמונים הפוקדים על השחלות לשחרר את הביציות.

8. פשוט מאוד – תזיזי את הישבן

מחקר בתחום הפוריות וכושר גופני גילה כי 30 דקות של פעילות גופנית מתונה עד מאומצת מספר פעמים בשבוע קשור לרמות נמוכות יותר של סיכון לחוות אי פוריות. מומלץ לשלב אימוני כוח, מתיחות ואימוני אירובי כמו אופניים, הליכה או שחייה. שימי לב: עומס אימוני כושר גופני שיגרום לך למדד של פחות מ-17% שומן בגוף ול-BMI של 19 ומטה עלול לשבש את הביוץ שלך.

9. תדאגי לשדרג את בקבוק המים שלך

בין אם התמכרת לכושר גופני מאז ההמלצה הקודמת או שאת עדיין מעכלת את השינוי באורח חיים בריא יותר – שתיים מים היא חובה. האם שמת לב מאיזה בקבוק את שותה? כדאי שתתייחסי לסוג הבקבוק ממנו את שותה מים ותמנעי מבקבוקים המכילים את מרכיב הביספינול A. לפי מחקרים מאוניברסיטת קליפורניה בארה"ב שהתמקדו ברמות ביספינול A בקרב נשים המבצעות טיפולי הפריה חוץ גופית נמצא קשר בין רמת הכימיקל בדם לבין היכולת להרות. לפי התיאוריה, ביספינול A מחקה את פעולת האסטרוגן ועלול לשבש את האיזון ההורמונאלי בגופך. ביספינול A עלול להימצא גם בפחיות שימורים ובקבוקים המיועדים לעוסקים בכושר גופני. עם זאת, המודעות לנושא עלתה וכיום ניתן למצוא מגוון בקבוקים נטולי הכימיכל.

10. אל תוותרי על הגלידה! כן כן!

לפי מחקרים בתחום, שילוב של מנה עתירת שומנים בתפריט התזונתי היומי יכול לעלות את הסיכויים שלך להיכנס להיריון, למשל 3% חלב בדגני הבוקר במקום חלב רזה או גלידת שמנת טעימה. לפני שאת מסתערת על המקרר, יש אזהרה חשובה: את חייבת להתאים את מנת הפינוק היומי לתפריט ולהתייחס אליו כמנת קטנה ולא עיקרית, אחרת תעלי במשקל. חשוב שלא להימנע ולהעניש את עצמך, אם עברת ליד מאפיה וריח הלחמניה שיכר אותך, תאכלי ותאזני עם משקה דל קלוריות.

11. תתחילי לחשוב על פרידה מאמצעי מניעה

אם את מתחילה לחשוב על היריון, כדאי להתחיל לשנות את אמצעי המניעה שלך. בעוד שישנן שיטות פשוטות, כמו קונדום או דיאפרגמה, שתוכלי להפסיק להשתמש בהן ברגע שתרצי להתעבר, שיטות אחרות דורשות הכנה מוקדמת יותר. אם יש לך התקן תוך רחמי, הפוריות שלך תחזור למצב נורמלי ברגע שהרופא ידאג להסיר את ההתקן מגופך. כך גם כאשר מדובר על נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון. לפי המיתוסים בנושא, אם נטלת גלולות שנה אחת או במשך 15 שנים ברציפות, ייקח לך זמן עד שתוכלי להיכנס להיריון. אל תתייחסי לשמועות! נשים עלולות לחוות מספר מחזורי ווסת לא רגילים עקב הפסקת הגלולות, אך הביוץ יכול להתרחש תוך שבועיים בלבד לאחר נטילת הגלולה האחרונה. זריקת דפו פרוברה הינה האמצעי למניעת היריון היחיד אשר עלול לעכב את ההתעברות ב-10 חודשים לפחות.

12. תורידי מכמות הקפאין והאלכוהול

מחקרים הראו ששתיית אלכוהול פעם אחת עד חמש פעמים בשבוע עלולה להוריד את הסיכוי להתעברות באותו חודש ב-50%! מחקרים אחרים בתחום גילו קשר מסוים בין שתיה מתונה לבין פוריות. הימנעות מלאכוהול אינה מזיקה ובהחלט יכולה לעזור, ובאותה הזדמנות רצוי לקצץ גם בכמות הקפה ההפוך והלאטה שלך. למרות שאין ממש קונצנזוס בנושא, מחקרים הראו שצריכת 300 מיליגרם קפאין ביום, כמות המצויה בכמעט 3 כוסות ביום, עלולה להגביר את הסיכון להיריון מחוץ לרחם או לבעיות בחצוצרות.

13. תרגעי ותורידי לחץ ומתח

אם יש דבר אחד שיכול לעצבן זוגות המנסים להרות זו האמירה המפורסמת של הרופאים "תרגעו, אתם מנסים יותר מדי". עם זאת, הרופאים יודעים על מה הם מדברים – לחץ יכול להוריד את רמת הפוריות דרך שיבוש האותות הנשלחים מהמוח לשחלות ומבשרים על בוא הביוץ. מחקר בנושא הרבייה האנושית הראה שזוגות הצליחו להרות בשיעור גבוה יותר במהלך חודשים בהם היו רגועים יותר. אחת הדרכים היעילות להורדת רמת המתח בחייך ובחיי הזוגיות שלך היא להעריך את ההווה שלכם. סגלו לעצמכם מנהג לכתוב על פתק כמה דברים שאתם אוהבים בחייכם, שבו עם עצמכם בשקט מוחלט למשך רבע שעה, תעשו מדיטציה קצרה, תרשמו ליוגה, תקשיבו למוסיקה מרגיעה. טיפ מניסיון, ככל שתתאמנו היום בשיטות להורדת המתח כעת, כך תיעזרו בהן ביעילות רבה יותר כאשר בעוד כמה שנים התינוק שציפיתם לו יגיע סוף סוף ותצטרכו להתמודד בסבלנות עם תפרחת חיתולים או גזים בלילות.

למידע נוסף על פריון ותרומת ביצית באתר אמבריון

כתבות נוספות בתחום הגנטיקה:

  1. התמודדות נפשית עם בדיקות גנטיות והפריה חוץ גופית (IVF)
    מאת: דפי קורן – תמיכה נפשית למטופלי פוריות
  2. מהפכה בתחום הגנטיקה – ילד ל-3 הורים
  3. סיפורי צבעים וגנים